Mottó: "A JÓ PAP IS HOLTIG TANUL" !
Ezt az oldalt azzal a céllal hoztam létre, hogy a motorozás "trükkjeit" gyüjtsem egy csokorba a különböző fórumokon megjelent cikkekből. Remélem találtok benne hasznos információkat.
1. MOTOROZÁS ESŐBEN (írta: Turóczi Ákos Vas Lovasok)
Szeretnék a figyelmedbe ajánlani néhány fogást, amivel biztonságosabbá teheted az esőben való motorozást.
Az esőben való motorozás több szempontból is kellemetlenül érinti a motorosokat. Valljuk be nem szeretünk esőben motorozni! Miért is szeretnénk? Vizesek leszünk, csúszik az út, nem látunk eléggé és még sorolhatnám. Aki már motorozott esőben, annak nem kell ecsetelnem.
Párás lett a plexid? Mit tegyél?
Talán mondhatom, hogy nem sok olyan bukósisak van, ami ne párásodna be, ha elered az eső. Ilyenkor érdemes kinyitni minden olyan szellőzőt, ami a levegőt a plexire és a bukósisakba irányítja, így elkerülheted a páralecsapódást. Van olyan eset, amikor bármit teszel a páralecsapódás tovább fokozódik, ilyenkor a következőket teheted:
nyisd fel a plexit egy cseppet, kb. kisujjnyi hézagot hagyva. Ezzel a trükkel több levegőt juttatsz a bukósisak belsejébe és a légáramlatok miatt hamarabb megszűnik a páralecsapódás. A nyitott plexi azért hasznos még, mert kiegyenlítődik a hőmérséklet a bukósisakon belül és kívül, ez is tovább csökkenti a páralecsapódást.
az orrodon keresztül fújd ki a levegőt, mivel a szádon keresztül közvetlenül a plexire leheled. Ha meleg levegőt lehelsz a plexire szintén páralecsapódás keletkezik.
Vízcseppek a plexin? Nem látsz?
Talán a legkellemetlenebb mikor olyannyira nedves lesz a plexid, hogy már nem látsz ki rajta. Elárulok pár trükköt, hogyan csökkentsd a vízmennyiséget.
Ha esik az eső legyél bátor
Vannak motorosok akik esőben 40-50 Km/h tempóra állnak vissza, majd mikor a bukósisakon már alig látnak át, tovább lassítanak. Ne lassíts! Miért? Mert az autósok átmennek rajtad, valamint még annyira sem fogsz látni.
Ha elkezd szakadni az eső, gyorsíts! Lehet, hogy elsőre ez irracionálisnak tűnik, de hidd el célravezető. Ha még nem tettél ilyet meg fogsz lepődni, a bukósisakodról kb. 70 Km/h felett szépen kezdenek levándorolni a vízcseppek, mivel a bukónak csapódó levegőrészecskék letaszítják őket. Minél gyorsabban mész annál jobban fogsz látni.
Ha a hatást még fokozni akarod, akkor fordítsd el a fejed jobbra majd balra menet közben, így még több vízcseppet tudsz lekergetni a bukósisakról.
Csaljál
Léteznek már olyan szerek, amivel bekenve, vagy befújva a plexit enyhén "zsírossá" tehetők. Ezek a szerek olyan bevonatot képeznek a plexin, amik meggátolják a vízcseppek megtapadását. Gyakorlatilag sokkal hamarabb "legördülnek" a plexiről. Én személy szerint egy egyszerű nagyon finom folyékony polírt használok, kiválóan működik, ha nem felejtem otthon indulás előtt:)
Lassú tempónál
A sebesség segíti a vízcseppek eltávozását, de városban sajnos nem mehetünk gyorsan. Ha nem használtunk valamilyen szert, akkor sajnos a vakság áldozataivá válhatunk. Azt javaslom, ha szakad az eső és már nem látod, amit látnod kellene, állj félre és várj még csillapodik. Addig is a kesztyűddel töröld le a fizet a bukódról. Mást nemigen tehetsz.
(Ha van ötleted, írd meg nekem levélben és kiegészítem a cikket!)
Először a fejben kell rendet tenni
Ahogy az első esőcsepp leesik óvatosabban kezdünk el kanyarodni, fékezni és gázt adni. Ennek így is kell történnie, csak néhányan túlzásokba esnek.
Ha betartod a sebességhatárokat, akkor vizes úton is ugyan olyan tempóban motorozhatsz, mint száraz úton. Az úton csak a szennyeződések rontják a tapadást, a gumi 0-90 Km/h-ig közel ugyanazt tudja produkálni mint száraz úton. Természetesen legyél óvatosabb, de ne hidd azt hogy ha esik az eső, akkor már havon motorozol.
Tesztelj
Ha van lehetőséged és ezzel senkit nem veszélyeztetsz, akkor teszteld a gumik tapadását. A hátsó féket nyomd addig még meg nem csúszik a kerék (természetesen lassú tempónál). Ezzel a teszttel érezni fogod milyen az adott útfelület tapadása.
Mire figyelj ha elered az eső?
Az út felülete akkor csúszik a legjobban, amikor elkezd esni az eső. Ilyenkor legyél a legfigyelmesebb! A vízcseppek először összekeverednek az aszfaltra felhordott homokkal, és vékony csúszós réteget képeznek.
Amikor már végre rendesen szakad és a csizmádból is ömlik a víz, akkor már biztonságosabb a helyzet. Az eső idővel lemossa a "sarat" az úttestről és szép mosott felületen haladhatsz végre.
Vízátfolyás
Esőben való motorozás közben találkozhatsz olyan szakaszokkal, ahol a víz az úton keresztben folyik át. Általában ezen átfolyások egy dombról lezúduló víz maradványai, ami nemritkán agyagot és homokot is hordoz magával. Mondanom sem kell, hogy rendkívül csúszós.
Mikor már látótávolságban van az átfolyás, figyeld meg hol a legmagasabb (legtisztább) a vízfelület. Az út egyenlőtlenségét előnyödre fordíthatod, mivel a magasabb pontokon kevesebb a lerakódás, így kevésbé is csúszós. Mindig válaszd a magasabb "tisztább" pontokat az áthaladás irányának. Megjegyzésként mondom, hogy a magasabb pont ne egy aszfalt felgyűrődés legyen.
A vízátfolyáson áthaladva, soha ne változtass irányt, ne döntsd meg a motort, ne fékezz és ne adj gázt. Ha az imént felsoroltakat betartod, akkor nem fogsz elesni.
Biztos felmerül benned a kérdés, hogy akkor mit tehetsz? A vízátfolyást érdemes enyhe motorfékkel megközelíteni. A motorfék stabilizálja a motort és biztonságosabbá teszi az áthaladásod. Ez első fékhez még véletlenül se nyúlj! Stabil kormányfogással a legkevesebb irányváltoztatással haladj át.
A vízátfolyáshoz közeledve hagyjál sokkal nagyobb követési távolságot, mint amit egyébként szoktál esőben. Erre azért van szükség, hogyha előtted valaki elesik, akkor legyen időd felkészülni és kikerülni. A kikerülést úgy hajtsd végre, hogy ne fékezz! Ha fékezel te is bukni fogsz! Szükség esetén motorféket használj és úgy próbálj kerülni óvatos kormánymozdulattal.
Aszfalt típusok
Vizes úton és száraz úton is egyaránt igaz az, hogy minél durvább az aszfalt annál jobban tapad. Mindig óvatosan közelítsd meg a túl fényes felületeket! Hazánkban sok helyen lehet találkozni "fehér" aszfalt útfelülettel, ezen felületek rendkívül csúszósak esős időben, ezért különös figyelmet érdemelnek.
Hordalék az úttesten
Dombos, hegyes környezetben motorozva mindig figyelmes legyél, mivel az eső a domboldalról az útra moshatja a homokot és a köveket. Kanyarokban különösen legyél figyelmes!
Falevelek az úton
A nedves falevelek rendkívül csúszósak, ezért nagyon óvatosan közlekedj rajtuk.
Merre nézzél ha nedves az úttest?
A nedves úton hajlamosak vagyunk pánikba esni és izgulni. Van aki a maga előtt fekvő 5m-es útszakaszt figyeli és keres valami rendkívül csúszósat, amire nem akar ráhajtani.
Vizes úton ne a magad előtt fekvő pontokat figyeld, hanem tekints jóval magad elé. Mindig azt a pontot figyeld amerre haladni akarsz. Ha hiszed ha nem a pánik érzeted meg fog szűnni. Igyekezz felszabadultan lazán kezelni a motort, a görcsös kormányfogást próbáld meg mellőzni.
Hogyan kanyarodj nedves úton?
Ha az eső kellőképp lemosta az úttestet, akkor kanyarodj úgy mint száraz időben azzal a különbséggel, hogy mérsékelt legyen a tempód. Éles lassú kanyarokban nyomd le a motort amennyire tudod (ne dőljél a motorral együtt). A kanyarban ne fékezz (motorfékkel se), hanem tartsd a tempód, majd a kanyar kijárati ívén fokozatosan gyorsíts, ezzel javítod a tapadást és stabilizálod a motort.
Kanyarban haladva soha ne a kerék előtt lévő pontokat figyeld (sokan csak pár éterrel előrébb néznek), mindig oda nézz ahova el akarsz jutni. Ha ezt teszed, a kanyarvételed sokkal simább és kiegyensúlyozottabb lesz. Az agyad egy rendkívül finom szerkezet, tudni fogja milyen íven kell fordulnod ahhoz, hogy oda eljuss ahova nézel. Ha a közeli pontokat figyeled az agyad mindig korrigálni akar, ezért a kormányt folyton mozgatod és "szögletesen" veszed a kanyar ívet. Ha nem hiszed ülj motorra és próbáld ki... mindig a kanyar tőled legmesszebb levő pontját figyeld.
Gyorsítás, lassítás
Gondolom nem kell mondanom, hogy mindkét műveletet finomabban kezeld, mint száraz úton. Kerüld a hirtelen gázadásokat és a hirtelen fékezéseket és nem lesz probléma.
2. AMIT A KANYAROKRÓL TUDNI KELL. (írta: Turóczi Ákos Vas Lovasok)
Tévhit eloszlatása
Többféle kanyartípust is ismersz biztosan, de egytől nagyon félsz, ebben biztos vagyok! A szűkülő kanyaroktól. A szűkülő kanyar olyan kanyar, ami lesben várja az óvatlan motorost és mikor az a kanyarba ér hirtelen beszűkíti magát.
Elárulok egy nagy titkot! A kanyarok nem szűkülnek, hanem csak fekszenek, pihennek és várják, hogy bevedd őket. Neked a feladatod megállapítani, hogy milyen cseleket rejtenek magukba.
Hogyan állapítsd meg milyen kanyar következik?
Több minden is segíthet megállapítani az előtted fekvő kanyar ívét.
Szemből érkező forgalom
A legtöbb információt a szembejövő autósoktól és motorosoktól kapod, hisz látod milyen íven és sebességgel érkeznek feléd. Ezen információt feldolgozva, te magad is könnyen megtudod határozni majd a sebességed és a kanyarodási ívet.
Kapcsolódási pont (én így nevezem)
Ha legközelebb motorral mész egy kanyargós útszakaszon figyeld meg az út széleinek mozgását. Minél élesebb egy kanyar, annál közelebb van egymáshoz az út két széle (mármint te így látod). Ha a két pont összeér, akkor biztos lehetsz benne, hogy egy nagyon éles kanyarral állsz szemben.
Egyenes menetben ahol nincs kanyar az út szélei a horizonthoz közeledve egyre közelebb kerülnek egymáshoz, de a szélek egyenletesen mindkét irányból szűkülnek.
180°-os éles visszafordító. Az út két széle "összeér"
Jól látható, hogy éles kanyar fog közeledni, mivel az út bal széléhez igen hirtelen "közeledik" az út jobb széle. Egy ponton össze is ér... ezekre a kanyarokra nagyon kell vigyázni, mivel szinte biztos, hogy egy éles visszafordító fog várni téged a fák mögött:)
Hordalék a kanyarban
A legkellemetlenebb, mikor egy esős tavaszi nap után motorozni indulunk, valami jó kis kanyargós helyre. Ilyen hely például a Mátra, ami a motorosok előszeretettel koptatnak. Az eső lemossa a dombokról (hegyekről) a kavicsokat és azok szépen az úton pihennek még egy jármű oda nem ér.
Szerencsének mondható, hogy az utat nem csak mi motorosok használjuk hanem autósok, buszosok és teherautósok is:) A szerencse abban merül ki, hogy az imént felsorolt járművek két nyomon haladnak, így az úton összegyűlt törmeléket szépen az út közepére pöckölik a kerekeik egy idő után.
Mivel az út közepére kerülnek ezek a hordalékok ezért "tisztává" válik a két említett nyomvonal. Sajnos a kutya ott van elhantolva, hogy mi nem ugyan azon a nyomvonalon kanyarodunk mint az autósok.
Nekünk motorosoknak minden kanyarban (ha ideális íven akarunk kanyarodni) át kell haladnunk a sávunk középvonalán. Na... ezt nem szabad tenned, ha tudod, hogy hordalékos az úttest. Vegyél kisebb ívet, vagy eleve a külső ívről fordulj és maradj is ott. Nagy eséllyel nem fogsz megcsúszni az úton lévő hordalékon.
Mindig megfontoltan és "ésszel" motorozz, ha ismeretlen helyen jársz.
Ha olyan helyen motorozol, ahol jó ideje nem jártál (esetleg soha) mindig legyen tartalékod a kanyarokban. Ez azt jelenti, hogy ne lábtartóig lefektetett motorral érkezz a kanyarba, mivel nem tudhatod mi vár a kanyar közepén.
Legyen mindig annyi benned és a motorodban, hogy egy esetleges manőver még beleférjen.
Tudom, hogy sokan talán te is szeretsz "aprítani" a kanyarokban, de csak egyszer kell hibázni és utána örökre bánni fogod. Lehet jókat kanyarodni mérsékelt tempóban is.
Ne kanyarodj a záróvonalon!
Mivel kanyarban mindig döntött pozícióban van a motor, ezért figyelj arra hogy ne a záróvonalon kanyarodjál, mivel így egészen biztosan a fejed a szembejövőnek a sávjába fog esni. Gondolom nem kell ecsetelnem mi van akkor, ha a szemből érkező egy kicsit nagyobb íven veszi be a kanyart.
A flakon és a banánhéj története
Szerintem ennek a két szónak a hallatán a legtöbb motorosnak kinyílik a bicska a zsebében, hisz ezek a kellékek nem a föld szülöttei. Valami trehány humanoid végső kísérlete arra, hogy minket motorosokat végleg kitöröljenek a szótárakból.
Mivel minket sem ejtettek a fejünkre, ezért van néhány fortély amivel megelőzhetjük a váratlan csapdákat az úttesten. Igaz sokat nem tehetünk, de talán mégis van néhány taktika amivel előnyhöz juthatunk.
Úgy közlekedj hogy lehetőleg ne legyen előtted olyan jármű amitől nem látsz előre kellő képen.
Ha hosszú a sor és nem akarsz előzgetni, hagyj akkora követési távolságot, hogy legyen időd egy irányváltoztatásra.
Ennél többet nemigen tehetsz sajnos.
Az említett kanyarodási pontot "eltűnési pontnak" hívják a szakzsargonban, és azt a pontot jelöli, ahol az út eltűnik a szemem elől. Kanyarokat tekintve optimális esetben ez abból ered, hogy az előttünk lévő kanyar szöge valahol a látóhatáron belül elérte azt, ahol már úgy látjuk, hogy az út két széle összeér. Kevésbé optimális esetben az eltűnési pont az, ha valami(partoldal, fák-bokrok, épület, stb.) eltakarja előlem az úttest további részét. Ez még nem jelent se hajtűkanyart, se szűkülő kanyart. Csak kanyart jelent, amiben nagyon jól tudjuk használni az eltűnési pontot, mégpedig a következőképpen:
Az eltűnési pont hozzám viszonyított távolsága nagyon jól érzékelhető és segítségével pontosan megállapítható az adott kanyar íve, azaz, hogy nekem milyen sebességgel lesz azt kényelmes, vagy épp kellően izgalmas bevennem. Viszont ahogy Ákos is írta nem minden kanyar állandó ívű, és azt bizony előre tudnunk kell, és tudhatjuk is. Ami az eltűnési pont hozzám viszonyított távolságánál is jobban érzékelhető, az ennek a távolságnak a változása. Ha a távolság nő, akkor bátran kezdhetem nyélre húzni a gázt, mert a kanyar íve elkezd kinyílni, és fantasztikus kigyorsítást produkálhatok. Viszont, ha ez a távolság elkezd csökkenni, akkor az azt jelzi nekem, hogy a kanyar íve beszűkül, és ha nincs elég tartalék a tempómban, akkor bizony ideje azonnal lassítani.
Hozzáfűzte - Óvári Bálint (Carlos)
3. MOTOROZÁS UTASSAL (forrás:túramotoros.hu)
Minden motoros életében eljön az a pillanat, amikor valamilyen külső, vagy belső kényszer hatására úgy dönt, utast fog szállítani.
Lehet hogy egy rutinos motorosnak triviálisak az itt leírtak, de sosem árt tanulni és ismételni.
Az utassal motorozás, felelősségteljes döntés, hisz innentől kezdve összekötjük magunkat az utassal egy kétkerekű fémdarabon.Mindkettőn minden mozdulata hat a közös járműre, nézzük végig mire érdemes felkészülni és odafigyelni.
Saját tapasztalatból is meg kell erősítenem, hogy hihetlenül kellemes és jó dolog utassal motorozni, megosztani az élményeket, együtt állni szemben a természettel, de azért egy kis felkészülést is igényel, remélem ebben a segítenek az alábbiak.
A motor felkészítése:
1. Az érvényes forgalmival rendelkező motorok nagy része fel van készítve utas szállításra (ülés, lábtartó, kapaszkodó), csak ilyen motorral szállíts utast.
2. Nézd át a motor használati utasítását, mit javasol a gyártó utas szállítás esetére.
3. A rugózást és a keréknyomásokat állítsd be az előírások szerint, 2 személyes használatra,
4. Figyelj arra, hogy ne haladjátok meg utassal, csomagokkal a motor maximális teherbírását.
A vezető felkészülése:
1. Az utas valójában egy második aktív motoros lesz a közös vason, a biztonsági és motorozási utasításokat követnie kell.
2. Az utas az extra súly és a mozgásai miatt a motor minden jellemzőjére ki fog hatni (gyorsulás, lassulás, kezelhetőség)
3. Ha gyereket szeretnél motoroztatni, jól gondold át, lába leér-e a lábtartóra, kapaszkodni tud-e és képes-e már azt felfogni, hogy ez egy veszélyes dolog és a meggondolatlan mozdulatoknak, kellemetlen következményei lesznek? (Vagy mehet a gumipók, ugye Jim? )
4. Gyors elindulásnál elhagyhatod az utasod és hirtelen gyors megállásoknál, készülj fel, arra hogy le fogja fejelni a bukósisakodat.
5. Az elindulás nagyobb gázadást és jobb kuplungkezelést kíván.
6. A fékezésnél készülj fel arra, hogy a fékutad megnő, és intenzívebb fékezéseket követel, egy ugyanakkora távolságon történő megállás, mint „üres” motorral.
7. A nagyobb súly a motor hátulján használhatóbbá teszi a hátsó féket.
8. A kanyarodásoknál készülj fel az extra súlyra, másképp fog kanyarodni a gép alattad.
9. Tarts nagyobb követési távolságot.
10. Az oldalszélre sokkal érzékenyebb lesz a motorod, szeles időben erre is figyelj.
11. Ami neked szórakoztató lehet – egykerekezés, stoppi, örült szlalom a forgalomban- , nem csak veszélyes, hanem egy életre elveheti az utas kedvét a motorozástól és tőled is.
12. Ha megtanulsz utassal motorozni, úgy hogy ő is kényelmesen érzi magát, hidd el, az utas nélküli motorozási tudásod is rengeteget fog fejlődni.
Az utas felkészítése:
1. Az utas legyen elég nagy ahhoz, hogy elérje a lábtartót és a kapaszkodókat.
2. Készítsd fel,hogy mit fogtok tenni és hogy a meggondolatlanság veszélyes következményekkel járhat.
3. Az utas viseljen megfelelő protektorokkal ellátott motorosruhát, csizmát, kesztyűt és természetesen megfelelő méretű bukósisakot.
4. Tarts az utasnak egy rövid „utas tanfolyamot”, főleg ha még nem ült mögötted
5. Az utas fogadja el, hogy ő is vezetője a motornak és közös felelősségetek a biztonságos motorozás.
Általános biztonsági megfontolások:
1. Mielőtt utassal motorozásra adod a fejed, tanuld meg kezelni a motorod és sajátítsd el a defenzív vezetési gondolkodást. (Olvasd el cikkünket a biztonságos motorozásról is.)
2. Gyakorold a megfelelő gáz és kuplungkezelést alacsony sebesség mellett is, és a normális és a vészfékezést utassal együtt, valamilyen elhagyott helyen, pl. egy szép nagy üres parkolóban.
3. Gyakorold a kanyarodást és fejleszd a kanyarodási képességed utassal is.
4. Képzeld azt, hogy láthatatlan vagy és még vadásznak is rád. Rendkívül defenzíven vezess..
5. Amíg az utasod nem szokta meg a motorozás lehetőségeit – gyorsulás, lassulás, kis helyeken manőverezés, kanyarokban bedöntés -, addig különösen figyelj rá, érezze jól magát ő is és élvezhesse a motorozást veled együtt.
6. Az előzésekre hagyj nagyobb helyet.
7. Mindig légy készen arra, hogy egy szelesebb szakasz következhet, ami megdobja a motorod.
8. Kerüld a nagy sebességet és a nagy lapra döntéseket.
9. Fékezéseknél mindig készülj fel arra, hogy az utasod le fog fejelni.
10. Az utas felszállása előtt indítsd be a motorod és csak a felszállás után hajtsd be a kitámasztót. Az utas a kitámasztó felőli oldalról szálljon fel
11. Megállásnál az utas csak az után szálljon le, ha már áll a motor és kihajtottad a letámasztót.
Rövid „utas tanfolyam”:
a. Minden motoros védőruha megfelelően legyen az utason és tudja kezelni a bukósisakot, kesztyűt és a ruhát (zsebek, szűkítők).
b. A motoron ülve, fogja a vezető csípőjét, derekát, vagy a motoron kialakított kapaszkodókat.
c. Mindig tartsa a lábát a lábtartón, még megálláskor is.
d. A kezét és a lábát tartsa távol a forró és a mozgó alkatrészektől.
e. Fordulókban, kereszteződésekben figyelje ő is a forgalmat és az utat, több szem, többet lát.
f. Kerülje a hirtelen mozdulatokat, körbefordulásokat, ezzel nagyon kellemetlen pillanatokat okozhat a vezetőnek
g. A motorra fel és leszállást csak azután kezdje meg, ha a vezető erre rábólintott
h. Lassú haladásnál a motor a leginstabilabb, ilyenkor, ha lehet minden nagyobb mozgást, kerüljön.
i. A kanyarokba az utas viselkedjen úgy, mint egy „zsák krumpli”, ami oda van kötözve, ne „segítsen” kanyarodni, a motort a vezető döntse be. Kanyarban ne hajoljon ki, a vezető nem számít arra, hogy más beljebb vagy visszább dönti a motort.
j. Ha nagyobb bukkanón, gödrön halad át a motor, az utas átterhelhet a lábtartóra és kicsit felemelkedhet ültéből, ezzel csökkenti a huppanó hatását.
4. HOGYAN MOTOROZZUNK BIZTONSÁGOSAN.
(forrás: túramotoros.hu)
Az amerikai MSF alapítványnál járva (virtuálisan), találtam egy kellemes tipp gyűjteményt, gondoltam kicsit magyar viszonyokra alakítva hasznos motoros elméleti kiegészítő lehet.
Ha ti még raknátok bele valamit, ne sajnáljátok a hozzászólás, ha akár egy motoroson is segíthet, már megérte.
Mindig légy látható:
• Mindig tartsd észben, hogy az autósok nagy része nem veszi észre a motorosokat és nem tud rájuk reagálni.
• A tompított fényszóród mindig legyen bekapcsolva, városban, városon kívül (ha külön kell kapcsolni).
• Rakj (ha nincs rajta) fényvisszaverő csíkokat, vagy matricákat a ruhádra és a motorodra.
• Figyelj nagyon az autók és a teherautók holt tereire, némely új autónál ezek hatalmasak.
• Ha motorfékkel lassítod a motort, akkor is villantsd a féklámpát, más közlekedők nincsenek ilyen lassulásra felkészülve.
• Ha úgy érzed más közlekedők nem vesznek észre, dudálj és/vagy villants a reflektorral.
Öltözet a biztonsághoz:
• Mindig viselj jó mínőségű sisakot, ne feledd a felnyitható sisak is csak lezárt állapotban véd..
• Élénk színű, világos sisakot és ruhát válassz.
• Mindig legyen rajtad védőfelszerelés a megfelelő protektorokkal. (Bőr, textil mindegy, csak jó mínőségű legyen)
• Mindig viselj kesztyűt, kellemetlen egy bogár, vagy egy felvágodó kő 90 km/h-nál.
• Tartsd észben, az út és a tested között, csak a védőruha lesz.
Szellemi felkészülés a motorozásra:
• Mindig figyeld az út mínőséget is, akár méterenként is változhat.
• Mindig hagyj magadnak helyet és időt, hogy másokra reagálni tudj.
• Ne feledd, te vagy a sérülékenyebb, neked kell kivédened más hibáit is.
• Hagyj időt és helyet a többi közlekedőnek is, hogy Rád fel tudjanak készülni. (Ha 100-val esel be az 50-vel haladó sorok közé, ne csodálkozz, ha eléd kanyarodnak)
• Fogd a sávot, helyezkedj úgy, hogy mindig lássanak és ne akarjanak kikerülni a sávon belül.
• Figyelj a megforduló, kiforduló autókra, sokszor nem használják az irányjelzőt.
• Előre jelezd a manővereidet (pl. irányjelző, kihúzódás…).
• Ne kacsázz a sávok között, nem fognak időben észrevenni.
• Képzeld azt, hogy láthatatlan vagy és még vadásznak is rád és rendkívül defenzíven vezess.
• Ha lehetséges, fáradtan ne vezess. Ital vagy egyéb tudatmódosító szer hatása alatt SOHA se vezess.
• Ismerd és alkalmazd a közlekedési szabályokat és tartsd be a sebesség határokat, hidd el sokkal kevesebb veszélyhelyzettel fogsz találkozni.
Ismerd a motorod és tudd kezelni is:
• Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj. Fejleszd a motorozási tudásod, ne becsüld túl a képességeidet. Tanuld meg kezelni a motorodat a nem tökéletes körülmények között is, pl. vízes, homokos, rossz úton, nagy szélben.
• Ha megteheted iratkozz be, motoros továbbképzésre, jó lehetőségek vannak erre már nálunk Magyarországon is.
Összegezve:
Mindig hagyj helyet magadnak. A többi közlekedő gyakran nem is veszi észre a motorosokat. A négy és több kerekű közlekedőtársak akikkel találkozol, valószínűleg sosem ültek motoron és nem tudják megítélni a sebességedet és a manőverezési képességedet.
5. CSAPATBAN TÖRTÉNŐ MOTOROZÁS SZABÁLYAI.
(forrás: JLE MC)
Általános szabályok:
A csapat minden egyes tagjára külön-külön, egyénileg vonatkoznak a KRESZ előírásai!
Baleset esetén amennyiben azt a csapatban motorozó okozza, a felelősség a Túravezetőre nem ruházható át!
TILOS a kereszteződéseket, körforgalmat stb. lezárni, más közlekedőt haladása során akadályozni, veszélyeztetni!
TILOS a konvojnak forgalmi helyzet miatt álló kocsisorok között „előrefurakodnia”!
Túravezető felelőssége:
Amennyire a körülmények megengedik, legyen tisztában az útvonallal, a tervezés során jelöljön ki pihenő és tankolási helyeket, lakott területek szélén találkozási pontokat!
Az indulás előtt tartson rövid eligazítást, különös figyelemmel az általános szabályokra! Határozza meg mindenki helyét az oszlopban!
Öt főt meghaladó létszám esetén jelölje ki a következő csoportot, azok Túravezetőit, számukra biztosítsa a túra írásos tervezetét! A konvojok között határozza meg a követési távolságot, mely minimum 50 méter legyen!
Igyekezzen főleg nagyobb túrák esetén az útvonalról mindenkinek írásos anyagot adni, melyen legyenek feltüntetve a pihenő és tankoló helyek, a találkozási pontok, fontosabb telefonszámok, címek. (rendőrség, kórház, külképviselet stb.)
A haladás során a KRESZ előírásainak betartása mellett olyan sebességet diktáljon, hogy a mögötte motorozók azt szabálysértés elkövetése nélkül is tartani tudják, valamint vegye figyelembe az esetleges igényeket, kisebb teljesítményű motorok lehetőségeit!
Abban az esetben, ha valaki úgy közlekedik, hogy azzal saját vagy mások életét, testi épségét veszélyezteti, a Túravezető utasításait nem tartja be, az oszlopot állítsa meg, és a személyt szólítsa fel, hogy távozzon a csoportból!
Túrázó kötelessége:
A kijelölt időpontban köteles pihenten, vezetésre alkalmas állapotban, karbantartott, műszakilag megfelelő, üzemanyaggal megtankolt motorkerékpárral megjelenni! Esetleges késés esetén tájékoztassa (telefon, SMS ) a Túravezetőt!
Maradéktalanul tartsa be a KRESZ előírásait, illetve ha abba nem ütközik, a Túravezető jelzéseit, utasításait.
Ismerje a Túravezető által adott jelzéseket!
Figyeljen társaira, közlekedjen úgy, hogy azokat ne veszélyeztesse! A számára meghatározott helyet csak indokolt esetben hagyhatja el!
Köteles elfogadni a Túravezető által meghatározott útvonalat, de abban az esetben, ha tudomása van arról, hogy az útvonal valami ok miatt (útlezárás, baleset stb.) miatt járhatatlan, a Túravezetőt tájékoztassa!
A csapatos motorozás mindenkitől odafigyelést, felelősségtudatot, és józan gondolkodást követel. Nemcsak magunk épségéért vagyunk felelősek, vigyáznunk kell a többi motorosra is, folyamatosan figyelemmel kell tartanunk mind az előttünk, mind a mögöttünk haladókat. A csapatban való motorozás nagy felelősség társainkkal szemben, ezért fontos hogy mindenki tisztában legyen a saját és a motorkerékpárja teljesítőképességével és ezek szerint motorozzon!
KÉZJELEK:
Állj!
Magasra emelt nyújtott bal kar, tenyér előre néz! Ha a manőver közben a Túravezető az útszélére húzódik, akkor a többi motorkerékpárral mögötte, a lehetőségek szerint az úttest szélére húzódva, egy sorban kell megállni.
Lassíts!
Bal, nyújtott kar váll és comb közötti folyamatos le-felmozgatása, lefelé fordított tenyérrel
Gyorsíts!
Bal karral, felfelé mutató tenyérrel könyökből kb. vízszintes helyzetből a váll felé történő ismételt intések.
Működve felejtett irányjelző!
Bal kézzel „csipegetés” mutatása
Menj előre!
Ezt a jelzést a túravezető a közvetlenül mögötte haladónak mutatja oly módon, hogy a lehetőségek szerint rámutat, majd maga elé int.
Egyes sor!
A bal kezével maga mögé mutat, majd magasra nyújtott mutató újjal jelzi az alakzatot.
Kettes sor!
A bal kezével maga mögé mutat, majd magasra nyújtott mutató és középső újjal (V ujjak) jelzi az alakzatot.
Húzódj le az úton!
Bal kezével szélesen többször a sisak fölé int, miközben az út széle felé mutat.
Veszély az úton!
A megfelelő oldalon kézzel vagy lábbal a veszély irányába mutat (dög, kátyú, szennyeződés stb.). Ha a közlekedési helyzet lehetővé teszi a veszélyre lehetőleg kézzel mutasson rá.
Amennyiben a forgalmi szituáció megengedi, a Túravezető által adott kézjelzést a mögötte haladó motorosok ismételjék meg (hírlánc). Amennyiben nem indokolt, a Túravezetőn kívül más jelzéseket ne adjon!
Haladás az úton:
Az egyik legfontosabb dolog az úton, hogy milyen alakzatban motorozunk. Az egymás melletti motorozás semmilyen körülmények között nem ajánlott, mivel nem biztosít elég helyet a manőverezésre. A legtöbb esetben a klasszikus "lépcsőzetes" (cikk-cakk) alakzat a legmegfelelőbb. Ebben a helyzetben a Túravezető a sáv bal harmadán halad, míg a következő motoros kb. 1 másodpercnyi távolságra ugyan azon sáv jobb oldalán motorozik. Ideális esetben így minden motoros 2 másodpercnyi távolságra van az előtte haladótól. (Nagyon fontos figyelni a követési távolság felvételénél, hogy teljesen más a fékútja egy choppernek, sportmotornak, túramotornak!)
A lépcsőzetes (cikk-cakk) haladás előnyei:
Kevesebb helyet foglal el az úton a konvoj
Minden motoros számára elegendő hely jut a manőverezésre
A motorosok jobban látják egymást
Tilos a konvojban motorozóknak megakadályozniuk, hogy esetlegesen akár az oszlop szétszakadása árán is a motorosok közé más gépjármű besoroljon, tekintettel arra, hogy: „Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad”! Az előzni kívánó járművezetőt köteles mindenki akár jobbra történő lehúzódással, lassítással is manőverének végrehajtásában segíteni!
Abban az esetben, ha pl. egy motoros kiállása miatt az alakzat megbomlana, annak ismételt felvétele oly módon történjen, hogy előre mozgással töltsük fel a kialakult rést. Lehetőleg kerüljük ilyenkor a keresztbe történő motorozást.
Fontos, hogy nem szabad felzárkózni az előttünk motorozó mellé! Konvojban haladásnál biztosnak kell lenni abban, hogy soha senki ne haladjon egymás mellett.
Különösen egy hirtelen oldalirányú manővernél és kanyarodásnál fontos a cipzár alakzat betartása, hogy mindenki kényelmesen és biztonságosan vehesse az ívet.
Fontos, hogy az alakzatban tilos előzgetni egymást, mindenkinek a helyén kell haladnia, egészen a megérkezésig.
Amennyiben a forgalmi és útviszonyok megkövetelik, a Túravezető kézjelére a motorosok kötelesek a megfelelő követési távolság felvétele mellett, egy vonalba, rendeződni!
Egy vonalban történő közlekedés különösen indokolt be nem látható útkanyarulatokban (pl. szerpentin), bukkanóban, előzés megkezdése előtt.
Visszapillantó tükör használata:
Menet közben sokan elfelejtik, hogy a motor mögött ugyanolyan élet van, mint előtte.
Motorozás közben a visszapillantó tükör rendszeres használatával nagyon sok veszélyhelyzetet megelőzhetünk, illetve elkerülhetünk. Továbbá tudni fogsz a mögötted motorozókról is. Így esélyt adsz arra, hogy a karjelzések hátulról előre is működjenek, ne csak hátra.
Együtt maradni:
Az egyik legnagyobb probléma, hogyan marad együtt a csapat. A karjelek segítenek akkor, ha mindenki ismeri, és jól használják. A Túravezető jó előre jelezzen, hogy a jelzés végig érjen a konvojon. A másik nagyon fontos pozíció az utolsó "söprögető" motorosé. Ő a felelős azért, hogy senki sem maradjon le, és ne maradjon egyedül az út szélén ha lerobban.
Útkereszteződések:
A legnagyobb kockázata a kereszteződésen való áthaladásnak van. Minden kereszteződést nagy óvatossággal, biztonságosan és a szabályokat betartva közelítsünk meg. A kereszteződést lezárni TILOS! Minden esetben a biztonság a fontosabb az együtt maradásnál. Esetleges leszakadásnál a Túravezető ha teheti álljon meg, vagy egy sorba rendeződve lassítson amíg a leszakadt társak utol nem érik őket.
Néhány általános tipp a kereszteződésben való áthaladásra:
Áthaladás „elsőbbségadás kötelező” táblával vagy jelzőlámpával irányított útkereszteződésben:
Zárkózz fel olyan szorosra, amilyenre csak lehetséges a gyors és biztonságos áthaladáshoz. Ne motorozz a másik mellett. Vagy egyesével szorosan vagy szoros lépcsőzetes alakzatban haladj át.
Áthaladás STOP táblával ellátott útkereszteződésben:
Ne felejtsd el, hogy a tábla jelzése, a megállási kötelezettség minden motorosra egyénileg KÖTELEZŐ!
Előzés:
A Túravezető jelzi az előzési szándékot, amennyiben úgy ítéli meg, hogy a csapat tud előzni. Egy nagyobb jármű, vagy járműsor előzésénél vegye figyelembe, hogy egyszerre csak egy motor előzhet, hogy váratlan esemény esetén legyen idő a korrigálásra. Előzés után a Túravezető (illetve az első helyen lévő motoros) az előzési sebességgel visszatér a sáv bal első harmadába, helyet hagyva az utána előzőknek. Előzni csak egy sorban szabad, külön-külön, a vezetőnek értékelve, hogy a manőver feltételei fenn állnak-e!
Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel segítsük az előzőt. Sajnos sokszor előfordul, hogy az előzött motoros (mert nem használja tükrét) hirtelen irányváltásra, vagy fékezésre kényszerül a baleset elkerülése érdekében. Ha figyelmetlensége miatt nem engedi el az előzött járművet, a mögötte motorozó társát sodorja veszélybe!
Megállás vészhelyzet esetén:
Amennyiben több csoportból áll a konvoj és valaki technikai problémák miatt megáll, az előtte haladó csapat folytatja útját a következő tervezett megállóig, míg az alakzatot záró motoros a szükséges lépéseket megteszi.
Úthibák, egyéb veszélyforrások jelzése:
Az úton előforduló, kátyú, olajfolt, homok- és sárfelhordás veszélyt képeznek ezért amennyiben előre látható, ki kell kerülni. Amennyiben ez nem lehetséges kerülni kell a hirtelen sebesség és irányváltást. Ez érvényes a nedves útfelületre is. Útjavításoknál célszerű egyes oszlopban áthaladni és a sebességet csökkenteni, mely lehetővé teszi a megváltozott útviszonyokra való megfelelő reagálást.
Parkolás:
Törekedjünk arra, hogy együtt parkoljunk. Ha csak lehetséges, úgy parkolj, hogy motorod már a következő haladási irányban álljon. Kerülni kell a lejtőn való parkolást, ha mégis elkerülhetetlen hagyd a motort sebességben. Vedd figyelembe, hogy kijelölt parkolóhelyen két motorkerékpár is állhat egymás mellett, amennyiben nem foglal el nagyobb helyet mint egy személygépkocsi!
Betervezett megállások:
A túra vagy vonulás megszervezésénél nagy figyelmet kell fordítani a megállások helyszínére is. Az indulás előtt meg kell beszélni, hogy hol van az út folyamán megállóhely, tankolási-, illetve étkezési lehetőség. Az előre eltervezett megállásoktól az időjárás, a forgalom és egyéb, előre nem látható körülmények miatt a túravezető eltérhet. Fontos, hogy a tankolási helyeket mindig a legkisebb hatótávolságú motorokhoz kell igazítani. Természetesen a tankolás miatti megállónál mindenkinek tele kell tankolnia motorkerékpárját!
Ha előreláthatóan fizetős útszakaszt is érint az útvonal, a fizető kapukon való gyors áthaladás érdekében, érdemes az egyik kijelölt motorosnak előre összeszednie az útdíjat, vagy mindenkinek előkészíteni a pontos összeget.
Baleset és intézkedés:
Ha a csapat baleset helyszínéhez érkezik, vagy valaki a csapaton belül szenved balesetet, a túravezető köteles megállítani a csapatot. Indokolt esetben úgy is dönthet, hogy a csapat szóródjon szét és így parkoljon le, így kerülve el a további veszélyes helyzetek kialakulását.
A lehetőségeket figyelembe véve a csapat tagjainak jelzések leadásával segíteniük kell a helyszín biztosítását, amíg az arra hivatott szervek meg nem érkeznek a helyszínre.
Igyekezni kell a sérülteket elsősegélyben részesíteni, és telefonon értesíteni a mentőket, rendőröket, tűzoltókat. Cserbenhagyásos esetben ha lehetséges, vagy szükséges a baleset részleteit rögzíteni kell.
Amíg az oldal tulajdonosa nem helyez el itt tartalmat, addig a mai napi leglátogatottabb oldalak listája jelenik meg!
KIEMELT, REKLÁMMENTES OLDALAK
1. Szervezetfejlesztés Mesterfokon!
► Kasza Tamás összesen 25 éve a szervezetfejlesztés területén mozog. Új könyve több mint ezer vállalkozót segített, hogy megértsék a szervezetfejlesztés sorrendjét, és pontos alkalmazását.
szervezetfejlesztes.hupont.hu
► Indesit, Ariston, Gorenje, Samsung, Whirlpool, Candy, Siemens, Bosch, Zanussi, Electrolux, Szakszerviz. MOSÓGÉP - MOSOGATÓGÉP - SZÁRÍTÓGÉP - VILLANY TŰZHELY - FŐZŐLAP javitás. Elérhetőségeink: 0612746042, 0612948690, 06308944199,
szervizkozpont.hupont.hu
3. SATVEDA
► IGAZTUDÁS
sadvidya.hupont.hu
4. Okos kenéstechnológia nem csak autósoknak
► Metabond motorolajok, súrlódás csökkentő olajadalékok, hi-tech üzemanyag adalékok
surlodasmentes.hupont.hu
► Miley Cyrus, Hannah Montana, Justin Bieber, Avril Lavigne, Selena Gomez, Hilary Duff, Beyonce, Shakira, Leonardo Dicaprio, H2O Sellőmesék, Ashley Tisdale, Demi Lovato
sztar-oldalak.hupont.hu
LEGLÁTOGATOTTABB OLDALAK (MAI).
1. Karácsonyi kaktusz (Schlumbergera)
► sokféle hasznos tudnivaló a karácsonyi kaktuszokról,szaporításukról, szép fotók a virágokról, sok segítség a gondozáshoz.
karacsonyikaktusz.hupont.hu
► Dr? Az itt lévő dr-ok jogosultak dr-ként a dr előtag használatára. A doktorokban, tanácsaikban megbízunk. De ön doktor? Nem vagyok Dr. De ettől még tudhatok. Tőlük tanulok 2011 óta. Dr...
dr-nem-doktor.hupont.hu
3. Víz- gáz- fűtésszerelés Budapesten, fűtéskorszerűsítés!
► FŰTÉSKORSZERŰSÍTÉS kondenzációs gázkazán telepítésével, kéménybéleléssel, engedélyeztetéssel. Családi ház, lakás, iroda épületgépészeti tervezése, szerelése!
cirkomester.hupont.hu
4. Karcagi Kunlovarda - Lovas programok - Vendéglátás - Pihenés
► Lovas programok, lovasoktatás, lovaskocsikázás, relaxációs lovaglás, csikós bemutató hangulatos családi környezetben
kunlovarda.hupont.hu
5. ___ KÓTAJI KERÍTÉSGYÁRTÓ ___ MINDEN GYÁRI ÁRON !!!
► A DRÓTKERITÉS A LEGOLCSÓBB KERITÉS A VILÁGON. AMI SZÜKSÉGES HOZZÁ AZT NÁLUNK MEGTALÁLJA A-Z -ig. FÉM, ÉS BETON KERÍTÉSOSZLOPOK, HORGANYZOTT, ÉS ZÖLD DRÓTHÁLÓ, BETON LÁBAZATI ELEMEK, 3D-s KERÍTÉSPANELEK, ÉS KIEGÉSZITŐK.
kerites.hupont.hu
6. Angol nyelvkönyv - azoknak akik szeretnének IGAZÁN jól angolul!
► Sokszor belefogtál már az angol nyelv megtanulásába, de mindig elakadtál? Megvan a megoldás! Ez a nyelvkönyv meg tud tanítani angolul.
angol-nyelvkonyv.hupont.hu
► Tisztelt látogató új honlapunk elkészült 2023.05.31.-től ezt az oldalt nem frisítjük. Köszönyjük a megértést.Keresenek itt! https://fakertijatek.hu
kertijatek.hupont.hu
8. Három szóban el tudom mondani, mit tanultam az életről: mindig megy tovább.
► "A világ minden szépségéért sem akarnám elcserélni az egyéniségemet, még akkor sem, ha nincs benne semmi különös. Én én magam vagyok, és ez több annál, amit néhányan elmondhatnak magukról."
mindigvantovabb.hupont.hu
9. Képek, viccek és leírások az állatokról!
► Itt megnézheted az állatokról készült képeket és rövid leírásokat, állatos vicceket!
animalfun.hupont.hu
10. papagáj 4ever
► Nem lehet élni madarak nélkül!
papagajforever.hupont.hu
11. Látogatottságnövelés Ingyen és Hatékonyan! Több honlap látogató ingyen!
► Itt bevált látogatottság növelési tippeket találhatsz és feliratkozhatsz az ingyenes tanfolyamra! Tedd eredményessé a HuPont.hu weboldalad!
latogatottsagnoveles.hupont.hu
12. tuti receptek
► Házisüteményektől a sós süteményeken, desszerteken át a fagylaltokig. A receptek feltöltés alatt
konyvesrecepteket.hupont.hu
13. RE - FLEXI - OK
► "Ágyúval verébre?!"
reflexiok.hupont.hu
14. A földrajz
► .
foldrajzkrisz.hupont.hu
► HA ÉRDEKELNEK A MACSKÁK AKKOR ITT A HELYED!!!
jankamarci.hupont.hu
16. MaTi-CaR ALKATRÉSZEK ELÉRHETŐ ÁRON MISKOLCON....
► Új, utángyártott, és gyári alkatrészek elérhető áron Miskolcon. Minden autótípushoz: ALFA/AUDI/BMW/CITROEN/CHEVROLET/DAEWOO/FIAT/FORD/HONDA/KIA/LANCIA/LEXUS/MAZDA/MITSUBISHI/NISSAN/PEUGEOT/RENAULT/SAAB/SEAT/SKODA/VW alkatrészek elérhető áron..
alkatreszekmindenautohoz.hupont.hu
17. HÁRMASHATÁRHEGYI SPORTREPÜLÉSÉRT ALAPÍTVÁNY
► A sportrepülők és egyesületeik érdekvédelmi szervezete. Közhasznú szervezet. Alapítva 1990-ben.
harmashatarhegy.hupont.hu
18. Névnapi verses köszöntők, képeslapok - Pál Júlia tollából
► Különleges, verses névnapi köszöntők, képeslapok, nevek jellemzése, jelentése, saját versek
nevnapikoszontok.hupont.hu
► www.DanisRacing.hu
danisracing.hupont.hu
► NYARALJON SIÓFOKON, A JÓL FELSZERELT CSALÁDIAS HANGULATU LOLA VENDÉGHÁZBAN, AHOL 4 KÜLÖN BEJÁRATU ÉS "SAJÁT"UDVARRÉSSZEL RENDELKEZŐ APARTMAN VÁRJA A PIHENNI VÁGYÓ CSALÁDOKAT ÉS A BARÁTI TÁRSASÁGOKAT.
lola-vendeghaz-siofok.hupont.hu
21. KERÍTÉSFONAT, DRÓTFONATGYÁRTÁS,TÁBLÁS KERÍTÉSEK
► Cégünk drótfonatok, csirkehálók, TCS fonatok gyártásával, táblás kerítések, rostaszövetek, hegesztett hálók, rozsdamentes inox korlátok forgalmazásával foglalkozik.
drothalo.hupont.hu
► Az olvasás szórakozás, az olvasottság erény.
azigeretszepszo.hupont.hu
23. :)☻☺Szelli☺☻(:
► *-*^-^:DRólam látsz egy keveset*-*^-^:D
szelli.hupont.hu
24. Varga Géza: A székely rovásírás
► Nemzeti írásunk teljesebb leírásának vázlata
szekely-rovasiras.hupont.hu
25. Éder-Ház Kft
► Új építésű,tehermentes,családi házak,fizetés könnyítéssel, magas műszaki tartalommal eladók.Az összes mindenkori kedvezmény igénybe vehető a Kft tulajdonában lévő házakra.
ederhazkft.hupont.hu
26. PRODUCATOR DE GARDURI KOTAJ
► GARDUL DIN PLASĂ DE SÂRMĂ ESTE CEL MAI IEFTIN GARD DIN LUME. LA NOI GĂSIŢI TOATE ELEMENTELE NECESARE, DE LA A LA Z. ŞI CE ESTE MAI IMPORTANT : TOTUL LA PREŢ DE PRODUCĂTOR !
gard.hupont.hu
27. Szent Rita aki a legnehezebb helyzetekben is segít..
► Az ima és a hit.. E két egység ami minden esetben és a legnehezebb helyzetekben is velünk van. Kedves Olvasó!Ne hidd, hogy "közhelyes" és nevetséges az amit e két szó hordoz. Nekem jelenleg nincs másom csak hitem. És tudom az ima segít.
szentrita.hupont.hu
28. Kasza Tamás, Lezárás Specialista Oldala
► Ha már értékesítesz, akkor keress vele pénzt is, ismerd meg a lezárás lépéseit: www.lezarasspecialista.hu
lezarasspecialista.hupont.hu
29. Sicambria-Alba Regale-Fehérvár, Buda Vetus-Ősbuda-Óbuda
► Királyi fehér fővárosunk Sicambria, Alba Regalis, Fehérvár, Buda Vetus, Ősbuda azaz Óbuda, Szűz Mária sziget, Veteri Pest-Antiqua Pest ősi városaink és múltunk eltitkolt történelmünk kutatásával és feltárásával foglalkozó oldal
albaregalis.hupont.hu
30. Parketta csiszolás Budapest, csiszolás lakkozás felújítás
► Olcsó parketta csiszolás Budapest, csiszolás lakkozás, parketta lerakás, parketta javítás, Makács Tamás 06 30 317-4687, parketta felújítás garanciával, korrekt árakkal.
aparkettacsiszolas.hupont.hu
► Hogyan fogyhatsz 50 felett gluténmentes diétával?
glutenmentesreceptek.hupont.hu
32. Csarnokszerkezet-vasszerkezeti pódium-légtechnika-lakatos munka
► Sárvári Miklós EV 06-309-425-200 sarvarimiklos@t-online.hu
csarnokgyartas.hupont.hu
33. Csajos Világ
► Dream to reality - Transformation
amazing-life.hupont.hu
34. Piroska Transport Tüzép 06 /20/ 9 412 922
► Tisztelt Vásárlóink a Piroska Transport Kft azaz a Piroska kő telep, mely a 32 - út mellett a Nagysándor József út és a Thököly úti körforgalom után Zagyvarékas irányában helyezkedik el, az építőanyag áremelések ellenére sem emelte árait.
piroskatrans.hupont.hu
35. namegirlboy
► Amiket leírok az mind igaz, az instagramnál úgy kell leírni ahogyan én írtam le. Ők így változtak meg. Minden félét fogok nektek leírni.
emo-emberek.hupont.hu
36. A HAZA NEM ELADÓ MOZGALOM PÁRT
► Győzni fogunk, mert olyan elképzelést képviselünk, amely egy közös céllá alakul át, ezért elpusztíthatatlan, valamint visszaadja az emberek önbecsülését, magabiztosságát és az önmegvalósítás reményét, társadalmi osztályoktól függetlenül. Kásler Árpád
ahazanemeladomozgalom.hupont.hu
37. PRO-SPORT
► Bács-Kun Sport - Bácsalmás, Kunbaja és környéke sportja - folytatás: 2011./XVI. évfolyam Labdarúgás, Kézilabda, Asztalitenisz, Cselgáncs, Diáksport, BSC 1913-2013.
pro-sport.hupont.hu
38. Polgári Búcsúztató - Zombor Zsuzsanna
► Polgári búcsúztatás és temetés szervezés az Ország egész területén! 70-385-0914
memento.hupont.hu
39. 70 éve nevel gyermeket Tatabánya-Újvárosban ez az iskola
► Kérjük a volt diákokat, küldjenek be nyolcadikos osztályképet! Az adatokat az anyakönyvekből vettük, névelírás történhetett, kérjük jelezzék a morasuli60@gmail.com email címen! Keressük az 1953-ban nyolcadik évfolyamot végzetteket!
morasulihatvan.hupont.hu
40. Villanyszerelés Javítás Kecskemét 06/30/9388145
► Családi házak,lakások,üzletek villanyszerelése régi hálózatfelújítása
csovill.hupont.hu
► CÉGTULAJDONOS: SOÓS GYULA
soderdepo.hupont.hu
42. egy lány oldala
► Kukkants be máskor is!!
egylanyoldala.hupont.hu
► Sya....Ezen az oldalon megtalálhatsz pl.Hangulatjeleke,t...és Playboy-t, IQ kérdéseket, Találós kérdéseket, Csillogó nevek,Csilogó feliratok és egy s másdolgot.Remélem tetszik és máskor is benézel. Jó szórakozást! Na sya puxXx.(KL).
jelekandviccek.hupont.hu
44. Angyali menedék
► Angyali vezetés a megfáradt és beteg lelkeknek
archangelgabriel.hupont.hu
45. fejtsd meg a BIBLIÁT :-) :-)
► Tegyük vonzóvá, és érdekessé azt a tanítást, amely a szívünkbe ültetve tud csak gyümölcsözővé válni!
biblikusrejtvenyek.hupont.hu
46. Strucc tenyésztés,hízlalás,csibe,tenyéssz,vágó strucc,vásárlása,eladása!
► 1997-óta struccozom,ha megbízható több 10éves szakmai,üzleti,gyakorlati háttérrel,a legjobb árakkal,szeretne belekezdeni a struccozásba vagy már belekezdett,de nem tudja hogyan tovább,akkor megtalálta a megfelelő struccost,kérem nyugodtan keressen!
strucc.hupont.hu
47. A román nemzet története magyar nyelven érettségizőknek
► Tanulj történelmet úgy, hogy közben érted is...
romansagtortenet.hupont.hu
48. Lap-FölDI 2 - Online hírek és érdekességek
► Üdvözlöm a Kedves Olvasót! Lap-Föld az online média apró szegmense, ahol Önöket tájékoztatjuk a mindennapokról- hírek, tudósítások, érdekességek, és sok egyéb... fókuszban szűkebb pátriámmal- Tapolcával. Dancs István
lapfoldiketto.hupont.hu
49. ORCHIDEAL PERZSA MACSKA KENNEL
► Kennelünkben az egyszínű , bicolour, tricolour, hófehér perzsák, ezüst árnyalt , kék és fekete füst és vörös kámeo perzsák tenyésztésével, tökéletesítésével foglalkozunk!
orchideal.hupont.hu
50. LÉNÁRT ÉVI JÓSNŐ MÁGUS MESTER,SPIRITUÁLIS OKTATÓ ÍRÓ
► SZERETETTEL ÜDVÖZÖLLEK!!!
josdatanya.hupont.hu
51. A legjobb tetőablakok - Tetőablak beépítés
► Díjmentes helyszíni felméréssel és tanácsadással segítünk Pest és Fejér megyében, hogy Ön is megtalálja az igényeinek és pénztárcájának leginkább megfelelő tetőablakot, redőnyt, burkoló keretet. Velux és Roto tető ablak beépítés.
legjobbtetoablak.hupont.hu
► ITT TALÁLHATÓ A NÖVÉNY ÉS ÁLLATVILÁG SZÁMOS,ÉRDEKESEBBNÉL ÉRDEKESEBB FAJA.
allatesnovenyvilag.hupont.hu
53. Vizeli Antal EV
► Kandallók, Kémények,Cserépkályhák,Tömeg kályhák, családi házak komplett kivitelezése, szigetelés, térkövezés
tonerbau.hupont.hu
54. Gépi földmunka, alapásás. Minikotró Bobcat BÉRELHETŐ! Zala megye!
► Minikotróval földmunkát vállalok pl. csatorna bekötés, víz bekötés, alap.-pince ásás, tereprendezés, beton törést stb.
minkotrozala.hupont.hu
55. Írisztündér
► Szeretettel köszöntelek honlapomon, ahol számos lehetőséget kínálok a személyes és csoportos stresszoldásra egyaránt
irisztunder.hupont.hu
56. wonderfulphotos
► Citate,Cofee, szep idezetes, verses, nevnapi, szuletesnapi kepek , hatter szettek, fejlecek, sorelvalasztok, feliratok , versek, idezetek! Az oldalak folyamatos feltoltes alatt allnak, latogass meg gyakrabban, koszonom , danke, multumesc , thanks.
wonderfulphotos.hupont.hu
► "Hirdessétek az evangéliumot!" Nemzetközi Evangéliumi Tanúságtétel a világhálón
garainyh.hupont.hu
► Ide írhatod maximum 250 karakter hosszúságban a honlap leírását ill. szlogenjét. A leírás fontos a weboldal látogatottá tételében, ezért érdemes jól megszövegezni.
halaszicukraszda.hupont.hu
59. Tanulj velem könnyen németül!
► Oldalamat azoknak ajánlom akik el szeretnék sajátítani a német nyelv alapjait. könnyen, egyszerűen,gyorsan.
konnyennemetul.hupont.hu
60. Klíma szerelés,telepítés ,javítás
► Országos klíma telepítés kedvező áron télen-nyáron!
mosogepalkatresz.hupont.hu
61. Idézetek,képek
► Itt mindenféle idézetet megtalálsz..életről,barátságról,szerelemről...és kérésre is teszek fel
erdekesoldal.hupont.hu
► Dugdostad már a kezed? Soha többet nem kell! Exkluzív, szolid vagy extrém körmökre vágysz? Csillám porok, strassz kövek, a legújabb technikák… Minden megoldás kivitelezhető, igényeidnek megfelelően!
ditmukorom.hupont.hu
63. Kormánybőrözés Budapest IV. Kerület
► Profi munka, gyári anyagok!
autokarpit.hupont.hu
64. BABAGYŰJTEMÉNY
► Gazdag Katalin népviseleti és nemzetközi babagyűjteménye - Doll Collection
babagyujtemeny.hupont.hu
65. Az ember a kutya legjobb barátja!;)
► itt mindent megtudhatsz a kutyákról! Megtalálható a-tól z-ig minden kutyafajta!És még mielőtt elkattintanál legalább nézz körül nem lesz tőle semmi bajod!Figyelem! Az oldal még szerkeztés alatt van!
kutyusfanclub.hupont.hu
► Sziasztok!Ezt a honlapot azért hoztam létre , mert vannak olyan emberek akik nem tudják , vagy ismerik de nem tudják melyik pankrátor jó.Ebben az oldalban bemutatom nektek a pankrátorokat.Remélem tetszeni fog!
wwepankracio.hupont.hu
67. Új és használt robogó , motor kereskedés, bizományos értékesítés
► Aprilia, Benelli, Gilera, Keeway, Piaggio, Vespa márkakereskedés és garancia szakszerviz. Használt motor és robogó kereskedés Budapesten. Bizományos értékesítés. Gyári és utángyártott alkatrészek raktárról. Robogó tuning és teljesítménynövelés
keewayszerviz.hupont.hu
68. Konténer rendelés Budapest
► Konténer rendelése Budapesten olcsón, gyorsan, 06 30 90 30 300. Megbízható konténeres sittszállítás, Budapest konténer!
kontenerrendeles.hupont.hu
69. AUTÓMENTÉS ÉS NEMZETKÖZI AUTÓSZÁLLÍTÁS
► Bartha Viktor: +36 70 638 8465
automentesbartha.hupont.hu
70. Ide írhatod a honlap főcímét, ami legfeljebb 75 karakter lehet!
► Ide írhatod maximum 250 karakter hosszúságban a honlap leírását ill. szlogenjét. A leírás fontos a weboldal látogatottá tételében, ezért érdemes jól megszövegezni.
sajatkeszites.hupont.hu
71. Keller cukrászat honlapja: torták, aprósütemények, pogácsák
► Honlapunkon megnézheti az általunk készített termékek fényképeit és tájékoztatást kap árainkról.
kellercukraszat.hupont.hu
72. Kútfúrás hivatásos vízkútfúró céggel, Profi kútfúrás prémium minőségben.
► Rendeljen saját vízkutat, és felejtse el a havi vízszámlákat.
vizkutfurok.hupont.hu
73. msts
► MSTS-es Linkek,képek stb.
damsts.hupont.hu
► Kíváló minőségű burkolólapokat gyártó spanyol és olasz gyárak képviselete Iber Club Bt 1026 Budapest , Endrődi S.u.52. email: iberclub3@t-online.hu , tel : 06/30-9422-404
spanyolcsempe.hupont.hu
75. ez az oldal mindennel fog foglalkozni
► filmek,torténetek és minden más lesznek itt:filmek,idézetek,kvizek stb. de ehhez egy kis ido kell mert még buta vagyok ebben az oldalban nem nagyon értem de azért értem
ghtj.hupont.hu