SALGÓTARJÁNI MOTOROSOK BARÁTI TÁRSASÁGA

"Élvezd a motorozást, de soha ne feledd, hogy mindíg hazavárnak."

AMIT A GUMIKRÓL TUDNI KELL ! 

(forrás: Czencz Motor)

A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:

  • A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a jármű és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.
  • A gumiabroncsot az elégtelen levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.
  • A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzemmeleg).
  •  Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével azonnal lecsökken.
  • Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni.
  • A jól beállított nyomás elengedhetetlen a gumi lehető legoptimálisabb tapadásához, ezenkívül mérsékelhető általa a fokozott gumikopás és elhasználódás.
  • Ha a motorunk guminyomása alacsony (NEM LAPOS!):
  • Ebben az esetben egyenes menetben nagyobb felületen tapad a motorkerékpár gumija, így jobb tapadást biztosít.Viszont mivel nem megfelelő a nyomás, a gumi (karakterisztikája), formája nagy mértékben változik, ezáltal kanyarban nem a megfelelő felületen fog érintkezni (legördülni) az aszfalttal, így a tapadás kedvezőtlen lesz és ez balesetveszélyes.
  • A laposabb gumik kevésbé kopnak, mivel a nagyon felületen jobban el tud oszlani a motor súlya így nem is kopik annyira!

Ha a guminyomás túl nagy:
·        Egyenes menetben kisebb lesz a tapadás, mivel a gumi túlfújt állapotban nem tud kellőképp benyomódni, így nem tudja biztosítani a kellő tapadást.
·        Kanyarban a guminak deformálódni kell és hozzá kell idomulni a talajhoz, ez szintén nem következik be. A kerék megcsúszhat és balesetet szenvedhetünk.
·        Fékezéskor is nagy szerepe van a guminyomásnak. Mint tudjuk fékezéskor az első kerekekre tolódik át a motor súlya. A teleszkóp nyeli el ezt a többletsúlyt, de a guminak ilyenkor van a legnagyobb szerepe. Ilyenkor kell a legjobb tapadást biztosítania. A terhelt guminak be kell nyomódni és nagyobb felületen kell biztosítania a tapadást mint egyenes menetben. Ha a gumi túl van fújva, nem tud kellőképp benyomódni ezáltal nem fog a tapadási felület a megfelelőre nőni és ez okozhatja a gumik megcsúszását. Mint sejtitek az első kerék megcsúszása igen veszélyes!

Mikor kell ellenőrizni a guminyomást?
·        Legalább két hetente ellenőrizzük (de az sem árt ha minden napi elindulás előtt megnézzünk)
·         Ha a hőmérséklet nagymértékben változik.
·        Mindig tartsuk be a gyár által előírt guminyomást és gumiméretet a biztonságos közlekedés érdekében! Legtöbb esetben, ha utast viszünk a gyár más guminyomás értéket ír elő az egyes gumiknak. Mindig nézzünk utána ennek az értéknek és a legközelebbi benzinkútnál, vagy még otthon állítsuk be a kellő értékre.

Sebességindexek:
Az érték a motorgumi oldalán található az SI felirat után

SI
Km/h
 
SI
Km/h
 
SI
Km/h
B
50
 
L
120
 
U
200
C
60
 
M
130
 
H
210
D
65
 
N
140
 
V
240
E
70
 
P
150
 
W
270
F
80
 
Q
160
 
Y
300
G
90
 
R
170
 
ZR
240 felett
J
100
 
S
180
 
 
 
K
110
 
T
190
 
 
 


Súlyindexek:
Az érték a motorgumi oldalán található az LI felirat után

<TD style="P
Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 1
Heti: 8
Havi: 51
Össz.: 59 666

Látogatottság növelés
Oldal: AMIT A GUMIKRÓL TUDNI KELL !
SALGÓTARJÁNI MOTOROSOK BARÁTI TÁRSASÁGA - © 2008 - 2025 - salgotarjanimotoros.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

LI
kg
 
LI
kg
 
LI
kg
 
LI
kg
0
45
 
40
140
 
80
450
 
120
1.400
1
46,2
 
41
145
 
81
462
 
121
1.450
2
47,5
 
42
150
 
82
475
 
122
1.500
3
48,7
 
43
155
 
83
487
 
123
1.550
4
50
 
44
160
 
84
500
 
124
1.600
5
51,5
 
45
165
 
85
515
 
125
1.650
6
53
 
46
170
 
86
530
 
126
1.700
7
54,5
 
47
175
 
87
545
 
127
1.750
8
56
 
48
180
 
88
560
 
128
1.800
9
58
 
49
185
 
89
580
 
129
1.850
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10
60
 
50
190
 
90
600
 
130
1.900
11
61,5
 
51
195
 
91
615
 
131
1.950
12
63
 
52
200
 
92
630
 
132
2.000
13
65
 
53
206
 
93
650
 
133
2.060
14
67
 
54
212
 
94
670
 
134
2.120
15
69
 
55
218
 
95
690
 
135
2.180
16
71
 
56
224
 
96
710
 
136
2.240
17
73
 
57
230
 
97
730
 
137
2.300
18
75
 
58
236
 
98
750
 
138
2.360
19
77,5
 
59
243
 
99
775
 
139
2.430
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20
80
 
60
250
 
100
800
 
140
2.500
21
82,5
 
61
257
 
101
825
 
141
2.575
22
85
 
62
265
 
102
850
 
142
2.650
23
87,5
 
63
272
 
103
875
 
143
2.725
24